-
28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna
-
31 .03. 2024r. - Wielkanoc
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie
-
Galeria
-
Kalendarium
Piątek, 2024-03-29
Imieniny: Marka, Wiktoryny
-
Kontakt
tel./fax. 18 26 86 006
E-mail: sp3skawa@rabawyzna.edu.pl
Wymagania dla przedszkolaka
Standardy wymagań wobec dziecka kończącego naukę w oddziale przedszkolnym 2018/2019
- I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
1) zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
2) wykonuje czynności samoobsługowe;
3) spożywa posiłki, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
4) komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku. Uczestniczy w zabawach ruchowych w tym rytmicznych, muzycznych itd.
5) inicjuje zabawy konstrukcyjne , majsterkuje, buduje itd.
6) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia;
7) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
8) wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
- II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka:
1) rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
2) szanuje emocje swoje i innych osób, rozróżnia emocje i uczucia;
3) przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu,
4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
5) rozstaje się z rodzicami bez lęku itd.
6) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie;
7) dostrzega że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania oraz emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego.
- III. Społeczny obszar rozwoju dziecka:
1) przejawia poczucie własnej wartości, wyraża szacunek wobec innych;
2) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem adresem;
3) używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania oraz w sytuacji wymagającej przeproszenia;
4) ocenia swoje zachowanie, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała w zabawie;
5) respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
6) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
7) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne.
- IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu; za pomocą komunikatów pozawerbalnych i werbalnych;
2) posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i na końcu w wybranych słowach;
3) odróżnia elementy świata fikcji od realnej i rzeczywistości;
4) rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
5) odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych i układa je, recytuje wierszyki;
6) eksperymentuje rytmem, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki;
7) wykonuje własne eksperymenty graficzne farba, kredką, ołówkiem itd.;
8) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu;
9) wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe,;
10) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy i je odtwarza, rozróżnia i nazywa figury geometryczne( kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt);
11) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiarów długości wykorzystując np. stopy itd.;
12) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, rozróżnia stronę lewą i prawą;
13) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, rozpoznaje cyfry od 0 do 10, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej;
14) posługuje się w zabawie pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, itd., pór roku, dni tygodnia i miesięcy;
15) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach;
16) posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych np. tęcza, opadanie liści z drzew itd. oraz życia zwierząt i roślin;
17) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z otoczenia, wyjaśnia czym zajmuje się osoba wykonująca zawód.
18) podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek itd..