-
28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna
-
31 .03. 2024r. - Wielkanoc
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie
-
Galeria
-
Kalendarium
Piątek, 2024-03-29
Imieniny: Marka, Wiktoryny
-
Kontakt
tel./fax. 18 26 86 006
E-mail: sp3skawa@rabawyzna.edu.pl
Klasa III
PRZEDMIOTOWE WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN W KLASIE III
Edukacja polonistyczna
Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• czyta płynnie, poprawnie i wyraziście z jednoczesnym rozumieniem treści
• pisze bezbłędnie,
• biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwijaniu problemów, proponuje własne rozwiązania
• wypowiada się płynnie i poprawnie na różne tematy
• wyraża zainteresowania czytelnicze, samodzielnie i chętnie czyta książki i czasopisma dziecięce
• twórczo rozwija uzdolnienia
Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• czyta płynnie, poprawnie i wyraziście, z łatwością wyszukuje potrzebne informacje
• dostrzega ukryty sens utworu
• ma bogate słownictwo
• swobodnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku (szkoła, dom, grupa rówieśnicza, audycje radiowe i telewizyjne, bajki )
• formułuje własne opinie
• bezbłędnie pisze z pamięci wyrazy, zdania i krótkie teksty w zakresie poznanego słownictwa
• samodzielnie i chętnie czyta lekturę i czasopisma dziecięce
Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• czyta biegle i poprawnie krótkie teksty literackie opracowane podczas lekcji
• chętnie i poprawnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku
• rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi
• wyróżnia postacie i zdarzenia w utworach pod kierunkiem nauczyciela
• omawia treść obrazków pojedynczych i cyklu obrazków, dostrzega powiązania przyczynowo- skutkowe między wydarzeniami
• popełnia błędy w pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi
• układa zdania z rozsypanki wyrazowej.
Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• jest mało samodzielny, większość poleceń wykonuje pod kierunkiem nauczyciela
• czyta poprawnie, ale powoli
• układa krótkie zdania z rozsypanki wyrazowej
• wypowiedzi są na ogół jednozdaniowe
• poprawnie układa proste zdania z wykorzystaniem podstawowego słownictwa
• popełnia błędy w pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi w zakresie wyrazów opracowanych na lekcji
Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny
• potrafi współpracować w grupie
• czyta słabo, powoli, sylabizuje
• wypowiada się najczęściej pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami nie zawsze poprawnymi pod względem logicznym
• nie potrafi stosować poznanych i opracowywanych w czasie lekcji zasad ortograficznych
• często nie odrabia prac domowych
Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
• ciągle nie przygotowuje się do lekcji
• ma lekceważący stosunek do przedmiotu
• nie chce korzystać z pomocy nauczyciela, kolegów
• nie wykazuje żadnych postępów w nauce
Edukacja przyrodnicza
Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• wykorzystuje zdobyte wiadomości w rozwiązywaniu problemów praktycznych
• wie, gdzie znajdują się miejsca pamięci narodowej w jego najbliższej okolicy
• z własnej inicjatywy przeprowadza hodowle i doświadczenia.
Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• podejmuje rolę lidera grupy
• samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w sytuacjach trudnych i nietypowych
• określa zjawiska towarzyszące poszczególnym porom roku
• wykazuje umiejętności stosowania w praktyce poszczególnych znaków drogowych oraz zasad przechodzenia przez jezdnię
Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• zna swój adres zamieszkania
• zna niektóre znaki drogowe
• przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię
• umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku
• wie co powinien jeść, aby być zdrowym
• wie jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, nad wodą, w górach, w mieście , na wsi
• rozumie konieczność ochrony przyrody
Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• uczestniczy w dyskusji
• potrafi wypowiedzieć się na dany temat
• nie zawsze odrabia pracę domową
• zna pojęcia: miejscowość, miasto, wieś, dzielnica
• zna nazwy pór roku
• zna przydatność znaczków odblaskowych i jest w nie wyposażony
• zna niektóre ptaki i ssaki hodowane w Polsce
Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• rozwiązuje proste zadania praktyczne przy pomocy nauczyciela
• często nie odrabia prac domowych
• rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny
• potrafi słuchać dyskusji
Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• nie potrafi i nie rozumie zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
• ciągle nie przygotowuje się do lekcji
• ma lekceważący stosunek do przedmiotu
• nie wykazuje żadnych postępów w nauce.
Edukacja matematyczna
Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
• na sprawdzianach rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności aniżeli na ocenę bardzo dobrą
Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• sprawnie i biegle posługuje się działaniami matematycznymi
• sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe
• poprawnie układa zadania tekstowe
• potrafi rozwiązać zadanie przedstawione na grafie, osi, drzewku
• układa zadania do podanej sytuacji, rysunku i formuły matematycznej
Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• rozwiązuje proste jednodziałaniowe zadania tekstowe
• układa proste zadania tekstowe do ilustracji lub działania
• wykonuje obliczenia dotyczące mierzenia, płacenia, zegara i kalendarza
• potrafi współpracować w grupie, objaśnia wyniki pracy, logicznie je uporządkowuje
Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• wykonuje poznane działania matematyczne, popełnia błędy w obliczeniach
• nie potrafi wykorzystywać w praktyce posiadanych wiadomości
• z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe
• nie zawsze odrabia pracę domową
Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• ma trudności w działaniach matematycznych, posługuje się w większości konkretami, często popełnia błędy w obliczeniach
• nie rozwiązuje samodzielnie zadań tekstowych
Ocenę niedostateczna (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
• nie liczy samodzielnie nawet przy pomocy liczmanów
• nie potrafi rozwiązywać prostych zadań tekstowych
• ciągle nie przygotowuje się do lekcji
Edukacja artvstvczno - techniczna
Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• osiąga sukcesy w szkolnych konkursach
• samodzielnie wykonuje prace, stosując ciekawe i nietypowe rozwiązania
• chętnie podejmuje wszelką działalność techniczną, plastyczną i muzyczną,
• rozpoznaje różne materiały
• aktywnie współdziała w grupie
Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• potrafi oszczędnie gospodarować materiałem
• wykonywane prace są wyróżniane ze względu na estetykę i pomysłowość wykonania
• chętnie śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
• uwzględnia kształt, wielkość, proporcje,, barwę
Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• chętnie podejmuje działalność plastyczną, techniczną i muzyczną
• wykonuje prace według wzoru
• poprawnie śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie
• wyraża ruchem muzykę
• uwzględnia kształt, wielkość, proporcje, barwę
Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• potrafi współpracować w grupie
• wymaga zachęty i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy
• nie potrafi rozplanować pracy
• śpiewa piosenki jednogłosowe
Ocenę dopuszczającą (2pkt.)otrzymuje uczeń, który:
• potrafi współpracować w grupie
• prace są mało estetyczne i pomysłowe
• ma kłopoty z samodzielnym wykonaniem prac
• często powiela pomysły kolegów
• nie przynosi potrzebnych materiałów
• ma problemy z samodzielnym zaśpiewaniem piosenki
Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- nie chce korzystać z pomocy nauczyciela, kolegów, nie kończy rozpoczętej pracy, nie podejmuje próby śpiewania.
Edukacja motoryczno – zdrowotna
Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• jest sprawny fizyczne, interesuje się sportem
• na zajęciach przejawia aktywność, zaangażowanie i wytrzymałość
Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• jest sprawny fizycznie
• starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia
• zna i stosuje przepisy gier i zabaw ruchowych
Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość lekko i dokładnie z małymi błędami technicznymi
- zna zasady gier sportowych
- potrafi bawić się w grupie i grać w zespole
Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną
- ćwiczenia wykonuje niepewnie, zdarzają się większe błędy techniczne, stale oczekuje pomocy ze strony nauczyciela
Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• wykazuje małe postępy w usprawnianiu własnego ciała
• rozumie proste zadania wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny
Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• ciągle jest nieprzygotowany do zajęć
• ma lekceważący stosunek do zajęć
• nie chce korzystać z pomocy nauczyciela.
Zajęcia komputerowe
Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- biegle obsługuje komputer;
- bezbłędnie nazywa elementy zestawu komputerowego;
- samodzielnie i sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi;
- samodzielnie korzysta z Internetu i multimediów jako źródeł informacji i komunikacji;
- sprawnie i samodzielnie nawiguje po stronach;
- samodzielnie tworzy różne teksty i rysunki w poznanych programach graficznych i tekstowych;
- zawsze sprawnie odtwarza animacje i prezentacje multimedialne;
- zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
- zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa i stosuje zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.
Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- sprawnie obsługuje komputer;
- zwykle bezbłędnie nazywa elementy zestawu komputerowego;
- z reguły samodzielnie i sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi;
- z reguły samodzielnie korzysta z Internetu i multimediów;
- wie, jak szukać w nich informacji i zastosować je w komunikacji;
- sprawnie nawiguje po wybranych stronach;
- samodzielnie tworzy krótkie teksty i różne rysunki w poznanych programach graficznych i tekstowych;
- zwykle sprawnie odtwarza animacje i prezentacje multimedialne;
- zna większość zagrożeń wynikających z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
- zazwyczaj przestrzega zasad bezpieczeństwa i stosuje zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.
Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- potrafi obsługiwać komputer, ale czasem wymaga wsparcia;
- umie nazwać podstawowe elementy zestawu komputerowego;
- często samodzielnie i dość sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi;
- wie, jak korzystać z Internetu i multimediów, ale wymaga pomocy;
- radzi sobie z wyszukiwaniem informacji;
- z nieznaczną pomocą stosuje multimedia jako narzędzie komunikacji;
- radzi sobie ze sprawną nawigacją po znanych i często używanych stronach;
- radzi sobie z samodzielnym tworzeniem krótkich tekstów i prostych rysunków w poznanych programach graficznych i tekstowych;
- stara się odtwarzać wybrane animacje i prezentacje multimedialne;
- zna wiele zagrożeń wynikających z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
- zwykle stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa i stosować zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.
Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:
- radzi sobie z obsługiwaniem komputera, ale czasem potrzebuje pomocy;
- wie, jak nazywają się podstawowe elementy zestawu komputerowego;
- samodzielnie i dość sprawnie posługuje się niektórymi z poznanych programów i gier edukacyjnych;
- stara się korzystać z podanych przez nauczyciela stron internetowych, ale wymaga wsparcia;
- radzi sobie z wyszukiwaniem informacji na wskazanych stronach i nawigacją po nich;
- z nieznaczną pomocą próbuje stosować multimedia jako narzędzie komunikacji;
- radzi sobie z samodzielnym tworzeniem krótkich i prostych tekstów w poznanym programie tekstowym;
- wykonuje proste rysunki w poznanych programach graficznych;
- próbuje odtwarzać proste animacje i prezentacje multimedialne, ale czasem potrzebuje wsparcia;
- z nieznaczną pomocą podaje przykłady zagrożeń wynikających z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
- zwykle stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa i stosować zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.
Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• rozwiązuje proste zadania praktyczne przy pomocy nauczyciela
• rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny
• zwykle stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa
Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:
• nie potrafi i nie rozumie zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela
• ma lekceważący stosunek do przedmiotu
• nie wykazuje żadnych postępów w nauce.
W ocenianiu uwzględnione będą możliwości indywidualne ucznia, wkład pracy, osiągnięcia oraz zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w stosunku do uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne.
KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH l - III :
Uczeń otrzymuje 6 punktów gdy :
1. Posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program kształcenia zintegrowanego , samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia .
2. Biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych , rozwiązuje także zadania wykraczające poza program kształcenia w tej klasie .
Uczeń otrzymuje 5 punktów gdy :
1. Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem kształcenia w danej klasie .
2. Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne , potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach .
Uczeń otrzymuje 4 punkty gdy :
l. Nie opanowuje w pełni wiadomości określonych programem kształcenia w danej klasie , ale opanował je na poziomie umożliwiającym dalsze zdobywanie wiadomości i umiejętności.
2. Poprawnie stosuje zdobyte wiadomości, samodzielnie rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
Uczeń otrzymuje 3 punkty gdy :
1. Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem danej klasy . Wynikłe braki nie przekreślają jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy .
2. Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o małym stopniu trudności
Uczeń otrzymuje 2 punkty gdy :
1. Ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności przewidzianych programem kształcenia . Braki utrudniają dalsze zdobywanie wiedzy , możliwe są jednak do częściowego wyrównania.
2. Rozwiązuje zadania teoretyczne praktyczne typowe , o niewielkim stopniu
trudności.
Uczeń otrzymuje l punkt gdy :
l. Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w procesie kształcenia w danej klasie , a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy .