Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie

Klasa III

PRZEDMIOTOWE WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN W KLASIE III

Edukacja polonistyczna

Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• czyta płynnie, poprawnie i wyraziście z jednoczesnym rozumieniem treści

• pisze bezbłędnie,

• biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwijaniu problemów, proponuje własne rozwiązania

• wypowiada się płynnie i poprawnie na różne tematy

• wyraża zainteresowania czytelnicze, samodzielnie i chętnie czyta książki i czasopisma dziecięce

• twórczo rozwija uzdolnienia

Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• czyta płynnie, poprawnie i wyraziście, z łatwością wyszukuje potrzebne informacje

• dostrzega ukryty sens utworu

• ma bogate słownictwo

• swobodnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku (szkoła, dom, grupa rówieśnicza, audycje radiowe i telewizyjne, bajki )

• formułuje własne opinie

• bezbłędnie pisze z pamięci wyrazy, zdania i krótkie teksty w zakresie poznanego słownictwa

• samodzielnie i chętnie czyta lekturę i czasopisma dziecięce

Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• czyta biegle i poprawnie krótkie teksty literackie opracowane podczas lekcji

• chętnie i poprawnie wypowiada się na tematy bliskie dziecku

• rozwiązuje typowe zadania z elementami problemowymi

• wyróżnia postacie i zdarzenia w utworach pod kierunkiem nauczyciela

• omawia treść obrazków pojedynczych i cyklu obrazków, dostrzega powiązania przyczynowo- skutkowe między wydarzeniami

• popełnia błędy w pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi

• układa zdania z rozsypanki wyrazowej.

 

Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• jest mało samodzielny, większość poleceń wykonuje pod kierunkiem nauczyciela

• czyta poprawnie, ale powoli

• układa krótkie zdania z rozsypanki wyrazowej

• wypowiedzi są na ogół jednozdaniowe

• poprawnie układa proste zdania z wykorzystaniem podstawowego słownictwa

• popełnia błędy w pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi w zakresie wyrazów opracowanych na lekcji

 

 

Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny

• potrafi współpracować w grupie

• czyta słabo, powoli, sylabizuje

• wypowiada się najczęściej pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami nie zawsze poprawnymi pod względem logicznym

• nie potrafi stosować poznanych i opracowywanych w czasie lekcji zasad ortograficznych

• często nie odrabia prac domowych

Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela

• ciągle nie przygotowuje się do lekcji

• ma lekceważący stosunek do przedmiotu

• nie chce korzystać z pomocy nauczyciela, kolegów

• nie wykazuje żadnych postępów w nauce

Edukacja przyrodnicza

Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• wykorzystuje zdobyte wiadomości w rozwiązywaniu problemów praktycznych

• wie, gdzie znajdują się miejsca pamięci narodowej w jego najbliższej okolicy

• z własnej inicjatywy przeprowadza hodowle i doświadczenia.

 

Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• podejmuje rolę lidera grupy

• samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy w sposób twórczy w sytuacjach trudnych i nietypowych

• określa zjawiska towarzyszące poszczególnym porom roku

• wykazuje umiejętności stosowania w praktyce poszczególnych znaków drogowych oraz zasad przechodzenia przez jezdnię

Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• zna swój adres zamieszkania

• zna niektóre znaki drogowe

• przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię

• umie się odpowiednio ubrać w zależności od pory roku

• wie co powinien jeść, aby być zdrowym

• wie jak bezpiecznie wypoczywać w lesie, nad wodą, w górach, w mieście , na wsi

• rozumie konieczność ochrony przyrody

Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• uczestniczy w dyskusji

• potrafi wypowiedzieć się na dany temat

• nie zawsze odrabia pracę domową

• zna pojęcia: miejscowość, miasto, wieś, dzielnica

• zna nazwy pór roku

• zna przydatność znaczków odblaskowych i jest w nie wyposażony

• zna niektóre ptaki i ssaki hodowane w Polsce

 

Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• rozwiązuje proste zadania praktyczne przy pomocy nauczyciela

• często nie odrabia prac domowych

• rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny

• potrafi słuchać dyskusji

Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• nie potrafi i nie rozumie zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela

• ciągle nie przygotowuje się do lekcji

• ma lekceważący stosunek do przedmiotu

• nie wykazuje żadnych postępów w nauce.

 

 

Edukacja matematyczna

Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych

• na sprawdzianach rozwiązuje zadania o wyższym stopniu trudności aniżeli na ocenę bardzo dobrą

Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• sprawnie i biegle posługuje się działaniami matematycznymi

• sprawnie rozwiązuje zadania tekstowe

• poprawnie układa zadania tekstowe

• potrafi rozwiązać zadanie przedstawione na grafie, osi, drzewku

• układa zadania do podanej sytuacji, rysunku i formuły matematycznej

Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• rozwiązuje proste jednodziałaniowe zadania tekstowe

• układa proste zadania tekstowe do ilustracji lub działania

• wykonuje obliczenia dotyczące mierzenia, płacenia, zegara i kalendarza

• potrafi współpracować w grupie, objaśnia wyniki pracy, logicznie je uporządkowuje

Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• wykonuje poznane działania matematyczne, popełnia błędy w obliczeniach

• nie potrafi wykorzystywać w praktyce posiadanych wiadomości

• z pomocą nauczyciela rozwiązuje proste zadania tekstowe

• nie zawsze odrabia pracę domową

Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• ma trudności w działaniach matematycznych, posługuje się w większości konkretami, często popełnia błędy w obliczeniach

• nie rozwiązuje samodzielnie zadań tekstowych

 

Ocenę niedostateczna (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• nie potrafi rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela

• nie liczy samodzielnie nawet przy pomocy liczmanów

• nie potrafi rozwiązywać prostych zadań tekstowych

      • ciągle nie przygotowuje się do lekcji

 

Edukacja artvstvczno - techniczna

Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• osiąga sukcesy w szkolnych konkursach

• samodzielnie wykonuje prace, stosując ciekawe i nietypowe rozwiązania

• chętnie podejmuje wszelką działalność techniczną, plastyczną i muzyczną,

• rozpoznaje różne materiały

• aktywnie współdziała w grupie

Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• potrafi oszczędnie gospodarować materiałem

• wykonywane prace są wyróżniane ze względu na estetykę i pomysłowość wykonania

• chętnie śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie

• uwzględnia kształt, wielkość, proporcje,, barwę

Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• chętnie podejmuje działalność plastyczną, techniczną i muzyczną

• wykonuje prace według wzoru

• poprawnie śpiewa piosenki zbiorowo i indywidualnie

• wyraża ruchem muzykę

• uwzględnia kształt, wielkość, proporcje, barwę

Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• potrafi współpracować w grupie

• wymaga zachęty i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy

• nie potrafi rozplanować pracy

• śpiewa piosenki jednogłosowe

Ocenę dopuszczającą (2pkt.)otrzymuje uczeń, który:

• potrafi współpracować w grupie

• prace są mało estetyczne i pomysłowe

• ma kłopoty z samodzielnym wykonaniem prac

• często powiela pomysły kolegów

• nie przynosi potrzebnych materiałów

• ma problemy z samodzielnym zaśpiewaniem piosenki

 

 

Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:

  • nie chce korzystać z pomocy nauczyciela, kolegów, nie kończy rozpoczętej pracy, nie podejmuje próby śpiewania.

 

Edukacja motoryczno – zdrowotna

Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• jest sprawny fizyczne, interesuje się sportem

• na zajęciach przejawia aktywność, zaangażowanie i wytrzymałość

Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• jest sprawny fizycznie

• starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia

• zna i stosuje przepisy gier i zabaw ruchowych

Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:

  • ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość lekko i dokładnie z małymi błędami technicznymi
  • zna zasady gier sportowych
  • potrafi bawić się w grupie i grać w zespole

Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:

  • dysponuje przeciętną sprawnością fizyczną
  • ćwiczenia wykonuje niepewnie, zdarzają się większe błędy techniczne, stale oczekuje pomocy ze strony nauczyciela

Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• wykazuje małe postępy w usprawnianiu własnego ciała

• rozumie proste zadania wyrażone w sposób prosty i jednoznaczny

Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:

• ciągle jest nieprzygotowany do zajęć

• ma lekceważący stosunek do zajęć

      • nie chce korzystać z pomocy nauczyciela.

 

 

Zajęcia komputerowe

Ocenę celującą (6pkt.) otrzymuje uczeń, który:

 

  • biegle obsługuje komputer;
  •  bezbłędnie nazywa elementy zestawu komputerowego;
  •  samodzielnie i sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi;
  •  samodzielnie korzysta z Internetu i multimediów jako źródeł informacji i komunikacji;
  •  sprawnie i samodzielnie nawiguje po stronach;
  • samodzielnie tworzy różne teksty i rysunki w poznanych programach graficznych i tekstowych;
  • zawsze sprawnie odtwarza animacje i prezentacje multimedialne;
  •  zna zagrożenia wynikające z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
  •  zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa i stosuje zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.

 

Ocenę bardzo dobrą (5pkt.) otrzymuje uczeń, który:

 

  •  sprawnie obsługuje komputer;
  •  zwykle bezbłędnie nazywa elementy zestawu komputerowego;
  •  z reguły samodzielnie i sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi;
  •  z reguły samodzielnie korzysta z Internetu i multimediów;
  •  wie, jak szukać w nich informacji i zastosować je w komunikacji;
  •  sprawnie nawiguje po wybranych stronach;
  •  samodzielnie tworzy krótkie teksty i różne rysunki w poznanych programach graficznych i tekstowych;
  •  zwykle sprawnie odtwarza animacje i prezentacje multimedialne;
  •  zna większość zagrożeń wynikających z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
  •  zazwyczaj przestrzega zasad bezpieczeństwa i stosuje zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.

 

Ocenę dobrą (4pkt.) otrzymuje uczeń, który:

 

  • potrafi obsługiwać komputer, ale czasem wymaga wsparcia;
  •  umie nazwać podstawowe elementy zestawu komputerowego;
  • często samodzielnie i dość sprawnie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi;
  •  wie, jak korzystać z Internetu i multimediów, ale wymaga pomocy;
  •  radzi sobie z wyszukiwaniem informacji;
  •  z nieznaczną pomocą stosuje multimedia jako narzędzie komunikacji;
  • radzi sobie ze sprawną nawigacją po znanych i często używanych stronach;
  •  radzi sobie z samodzielnym tworzeniem krótkich tekstów i prostych rysunków w poznanych programach graficznych i tekstowych;
  •  stara się odtwarzać wybrane animacje i prezentacje multimedialne;
  •  zna wiele zagrożeń wynikających z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
  •  zwykle stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa i stosować zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.

 

Ocenę dostateczną (3pkt.) otrzymuje uczeń, który:

 

  •  radzi sobie z obsługiwaniem komputera, ale czasem potrzebuje pomocy;
  •  wie, jak nazywają się podstawowe elementy zestawu komputerowego;
  •  samodzielnie i dość sprawnie posługuje się niektórymi z poznanych programów i gier edukacyjnych;
  •  stara się korzystać z podanych przez nauczyciela stron internetowych, ale wymaga wsparcia;
  •  radzi sobie z wyszukiwaniem informacji na wskazanych stronach i nawigacją po nich;
  •  z nieznaczną pomocą próbuje stosować multimedia jako narzędzie komunikacji;
  •  radzi sobie z samodzielnym tworzeniem krótkich i prostych tekstów w poznanym programie tekstowym;
  •  wykonuje proste rysunki w poznanych programach graficznych;
  •  próbuje odtwarzać proste animacje i prezentacje multimedialne, ale czasem potrzebuje wsparcia;
  •  z nieznaczną pomocą podaje przykłady zagrożeń wynikających z korzystania z komputera i anonimowości kontaktów internetowych;
  •  zwykle stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa i stosować zalecane ograniczenia w pracy z komputerem.

 

Ocenę dopuszczającą (2pkt.) otrzymuje uczeń, który:

        • rozwiązuje proste zadania praktyczne przy pomocy nauczyciela

        • rozumie proste zagadnienia w sposób jednoznaczny

        • zwykle stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa

 

Ocenę niedostateczną (1pkt.) otrzymuje uczeń, który:

      • nie potrafi i nie rozumie zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela

      • ma lekceważący stosunek do przedmiotu

      • nie wykazuje żadnych postępów w nauce.

 

 

 

 

 

 

W ocenianiu uwzględnione będą możliwości indywidualne ucznia, wkład pracy, osiągnięcia oraz zalecenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w stosunku do uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne.

 

 

 

KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH l - III :

Uczeń otrzymuje 6 punktów gdy :

1. Posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program kształcenia zintegrowanego , samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia .

2. Biegle posługuje się zdobytymi umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych , rozwiązuje także zadania wykraczające poza program kształcenia w tej klasie .

Uczeń otrzymuje 5 punktów gdy :

1. Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem kształcenia w danej klasie .

2. Sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne , potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach .

Uczeń otrzymuje 4 punkty gdy :

l. Nie opanowuje w pełni wiadomości określonych programem kształcenia w danej klasie , ale opanował je na poziomie umożliwiającym dalsze zdobywanie wiadomości i umiejętności.

2. Poprawnie stosuje zdobyte wiadomości, samodzielnie rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.

Uczeń otrzymuje 3 punkty gdy :

1. Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem danej klasy . Wynikłe braki nie przekreślają jednak możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy .

2. Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o małym stopniu trudności

Uczeń otrzymuje 2 punkty gdy :

1. Ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności przewidzianych programem kształcenia . Braki utrudniają dalsze zdobywanie wiedzy , możliwe są jednak do częściowego wyrównania.

2. Rozwiązuje zadania teoretyczne praktyczne typowe , o niewielkim stopniu

trudności.

 

Uczeń otrzymuje l punkt gdy :

l. Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w procesie kształcenia w danej klasie , a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy .

 

 

  • 28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna

  • 31 .03. 2024r. - Wielkanoc