-
28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna
-
31 .03. 2024r. - Wielkanoc
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie
-
Galeria
-
Kalendarium
Piątek, 2024-03-29
Imieniny: Marka, Wiktoryny
-
Kontakt
tel./fax. 18 26 86 006
E-mail: sp3skawa@rabawyzna.edu.pl
Klasa IV
Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z przedmiotu technika
klasa IV
Ocena niedostateczna
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych na ocenę dopuszczającą w wymaganiach edukacyjnych.
Ocena dopuszczająca
- rozpoznaje symbole graficzne wybranych elementów mechanicznych i elektrycznych,
- rozpoznaje znaki bhp i ppoż oraz znaki drogowe,
- dostosowuje się do znaków drogowych oraz sygnałów świetlnych nadawanych przez kierującego ruchem drogowym.
- omawia sposób poruszania się rowerzysty po chodniku i jezdni,
- dzieli materiał odpowiednimi narzędziami,
- konserwuje elementy roweru,
- rozpoznaje wybrane piktogramy, podporządkowując nazwę do symbolu,
- nazywa elementy roweru i jego wyposażenie ,
- rozpoznaje wybrane znaki drogowe i sygnały świetlne dotyczące pieszych,
- zna podstawowe zasady poruszania się po drodze dotyczące pieszych i rowerzystów,
- musi być nakłaniany i mobilizowany do pracy przez nauczyciela,
- sam nie podejmuje się rozwiązania nawet prostych zadań rysunkowych czy technicznych,
- rysunki, prace wytwórcze, zawierają błędy merytoryczne ,
- do zasad bhp i ppoż stosuje się nakłaniany przez nauczyciela,
Ocena dostateczna – uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczający, a także:
- potrafi stosować się do treści znaków drogowych dotyczących pieszych i rowerzystów,
- prawidłowo określa pierwszeństwa przejazdu,
- wymienia najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez pieszych i rowerzystów,
- umie dostosować elementy roweru do bezpiecznej i wygodnej jazdy,
- zna znaczenie odblasków,
- rozróżnia typy rowerów,
- wymienia numery telefonów alarmowych,
- rozpoznaje symbole graficzne przekładni,
- zna podstawowe zasady korzystania z dróg ,
- wymienia pojazdy uprzywilejowane w ruchu,
- zna zasady ustawienia wysokości siodełka i kierownicy,
- wymaga pomocy i mobilizacji do pracy ze strony n-la,
- ma w wykonywanych przez siebie pracach czy rysunkach niedociągnięcia i błędy dotyczące poprawności wykonania oraz estetyki ,
- mało efektywnie wykorzystuje czas pracy,
- dostosowuje się do zasad bhp i ppoż, obowiązujących w pracowni ,
Ocena dobra – uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną, a także:
- czyta proste schematy mechaniczne i elektryczne,
- prawidłowo nazywa układy w rowerze ich elementy,
- wyjaśnia zasady pierwszeństwa obowiązujące na drogach dla rowerów,
- zna znaki występujące na kąpieliskach,
- określa, które elementy należą do dodatkowego wyposażenia roweru
- zna znaczenie poszczególnych gestów osoby kierującej ruchem,
- zna rodzaje manewrów na drodze,
- wie jak zachować się w czasie wypadku,
- uzasadnia konieczność noszenia odblasków,
- czyta ze zrozumieniem rozkłady jazdy,
- racjonalnie wykorzystuje czas pracy,
- sam podejmuje próby rozwiązywania niektórych zadań,
- dość starannie wykonuje prace wytwórcze, operacje technologiczne i rysunki,
- podejmuje próby samooceny,
Ocena bardzo dobra– uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą, a także:
- wyjaśnia jak zapobiegać wypadkom w szkole,
- wylicza nazwy elementów wyposażenia roweru zwiększającego bezpieczeństwo na drodze,
- prezentuje jak powinien zachować się rowerzysta w określonych sytuacjach na skrzyżowaniu,
- umie oszczędnie gospodarować materiałami,
- diagnozuje i naprawia instalację elektryczną roweru,
- potrafi wyznaczyć i zaplanować pieszą i rowerową wycieczkę,
- potrafi zastosować narzędzia do obrabianego materiału,
- prowadzi pełną dokumentację samodzielnie i starannie,
- kształtuje właściwe nawyki i postawy uczestnika ruchu drogowego ,
- planuje pracę wytwórczą z uwzględnieniem kolejności operacji technologicznych,
- dobiera materiał do wykonywanego wyrobu,
- wyjaśnia działanie instalacji elektrycznej roweru ,
- racjonalnie wykorzystuje czas pracy,
- jest zaangażowany samodzielny przy rozwiązywaniu zadań problemowych,
Ocena celująca – uczeń spełnia wymagania na ocenę bardzo dobry, a także:
- umiejętnie analizuje zdobyte wiadomości,
- podczas realizacji zadań technicznych stosuje nowatorskie rozwiązania,
- wykazuje znajomość korelacji między znakami, a stosowaniem ich w sytuacjach drogowych,
- dostrzega i uzasadnia potrzebę ochrony środowiska,
- zna kryteria i warunki uzyskania karty rowerowej,
- prezentuje szeroki zakres wiedzy technicznej posługując się nią,
- zaangażowany emocjonalnie,
- samodzielny w poszukiwaniu rozwiązań technicznych i poszerzaniu zakresu swojej wiedzy,
- motywuje uczestników zajęć do racjonalnego wykorzystania czasu pracy, stosowania regulaminu pracowni, zasad bhp oraz ppoż ,
- kształtuje właściwe nawyki i postawy uczestnika ruchu drogowego,
- bierze udział w konkursach przedmiotowych.
Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia:
- PYTANIA USTNE – przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych – z całego działu;
- FORMY PISEMNE:
PRACE DOMOWE.
SPRAWDZIANY– przeprowadzane po zakończeniu całego działu, zapowiedziane tydzień wcześniej
KARTKÓWKI- obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane;
NOTATKI W ZESZYCIE
- ZADANIA PRAKTYCZNE
- PRACE DODATKOWE np. schematy, plansze, referaty – oceniane są dodatkowo;
- AKTYWNOŚĆ UCZNIA*(przygotowanie do lekcji, zainteresowanie tematem, udział w dyskusji, kreatywność na lekcji, udział w konkursach)
Aktywność oceniana jest przy pomocy „ + i – ‘, które są przeliczane na oceny lub bezpośrednio stopniem