Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie

Klasa IV

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny z przedmiotu technika

klasa IV

 

Ocena niedostateczna

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych na ocenę dopuszczającą w wymaganiach edukacyjnych.

 Ocena dopuszczająca

  • rozpoznaje symbole graficzne wybranych elementów mechanicznych i elektrycznych,
  • rozpoznaje znaki bhp i ppoż oraz znaki drogowe,
  • dostosowuje się do znaków drogowych oraz sygnałów świetlnych nadawanych przez kierującego ruchem drogowym.
  • omawia sposób poruszania się rowerzysty po chodniku i jezdni,
  • dzieli materiał odpowiednimi narzędziami,
  • konserwuje elementy roweru,
  • rozpoznaje wybrane piktogramy, podporządkowując nazwę do symbolu,
  • nazywa elementy roweru i jego wyposażenie ,
  • rozpoznaje wybrane znaki drogowe i sygnały świetlne dotyczące pieszych,
  • zna podstawowe zasady poruszania się po drodze dotyczące pieszych i rowerzystów,
  • musi być nakłaniany i mobilizowany do pracy przez nauczyciela,
  • sam nie podejmuje się rozwiązania nawet prostych zadań rysunkowych czy technicznych,
  • rysunki, prace wytwórcze, zawierają błędy merytoryczne ,
  • do zasad bhp i ppoż stosuje się nakłaniany przez nauczyciela,

 

Ocena dostateczna – uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczający, a także:

  • potrafi stosować się do treści znaków drogowych dotyczących pieszych i rowerzystów,
  • prawidłowo określa pierwszeństwa przejazdu,
  • wymienia najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez pieszych i rowerzystów,
  • umie dostosować elementy roweru do bezpiecznej i wygodnej jazdy,
  • zna znaczenie odblasków,
  • rozróżnia typy rowerów,
  • wymienia numery telefonów alarmowych,
  • rozpoznaje symbole graficzne przekładni,
  • zna podstawowe zasady korzystania z dróg ,
  • wymienia pojazdy uprzywilejowane w ruchu,
  • zna zasady ustawienia wysokości siodełka i kierownicy,
  • wymaga pomocy i mobilizacji do pracy ze strony n-la,
  • ma w wykonywanych przez siebie pracach czy rysunkach niedociągnięcia i błędy dotyczące poprawności wykonania oraz estetyki ,
  • mało efektywnie wykorzystuje czas pracy,
  • dostosowuje się do zasad bhp i ppoż, obowiązujących w pracowni ,

 

Ocena dobra – uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczną, a także:

  • czyta proste schematy mechaniczne i elektryczne,
  • prawidłowo nazywa układy w rowerze ich elementy,
  • wyjaśnia zasady pierwszeństwa obowiązujące na drogach dla rowerów,
  • zna znaki występujące na kąpieliskach,
  • określa, które elementy należą do dodatkowego wyposażenia roweru
  • zna znaczenie poszczególnych gestów osoby kierującej ruchem,
  • zna rodzaje manewrów na drodze,
  • wie jak zachować się w czasie wypadku,
  • uzasadnia konieczność noszenia odblasków,
  • czyta ze zrozumieniem rozkłady jazdy,
  • racjonalnie wykorzystuje czas pracy,
  • sam podejmuje próby rozwiązywania niektórych zadań,
  • dość starannie wykonuje prace wytwórcze, operacje technologiczne i rysunki,
  • podejmuje próby samooceny,

 

Ocena bardzo dobra– uczeń spełnia wymagania na ocenę dobrą, a także:

  • wyjaśnia jak zapobiegać wypadkom w szkole,
  • wylicza nazwy elementów wyposażenia roweru zwiększającego bezpieczeństwo na drodze,
  • prezentuje jak powinien zachować się rowerzysta w określonych sytuacjach na skrzyżowaniu,
  • umie oszczędnie gospodarować materiałami,
  • diagnozuje i naprawia instalację elektryczną roweru,
  • potrafi wyznaczyć i zaplanować pieszą i rowerową wycieczkę,
  • potrafi zastosować narzędzia do obrabianego materiału,
  • prowadzi pełną dokumentację samodzielnie i starannie,
  • kształtuje właściwe nawyki i postawy uczestnika ruchu drogowego ,
  • planuje pracę wytwórczą z uwzględnieniem kolejności operacji technologicznych,
  • dobiera materiał do wykonywanego wyrobu,
  • wyjaśnia działanie instalacji elektrycznej roweru ,
  • racjonalnie wykorzystuje czas pracy,
  • jest zaangażowany samodzielny przy rozwiązywaniu zadań problemowych,

 

Ocena celująca – uczeń spełnia wymagania na ocenę bardzo dobry, a także:

  • umiejętnie analizuje zdobyte wiadomości,
  • podczas realizacji zadań technicznych stosuje nowatorskie rozwiązania,
  • wykazuje znajomość korelacji między znakami, a stosowaniem ich w sytuacjach drogowych,
  • dostrzega i uzasadnia potrzebę ochrony środowiska,
  • zna kryteria i warunki uzyskania karty rowerowej,
  •  prezentuje szeroki zakres wiedzy technicznej posługując się nią,
  • zaangażowany emocjonalnie,
  • samodzielny w poszukiwaniu rozwiązań technicznych i poszerzaniu zakresu swojej wiedzy,
  • motywuje uczestników zajęć do racjonalnego wykorzystania czasu pracy, stosowania regulaminu pracowni, zasad bhp oraz ppoż ,
  • kształtuje właściwe nawyki i postawy uczestnika ruchu drogowego,
  • bierze udział w konkursach przedmiotowych.

 

 

 

 

 

Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia:

  1. PYTANIA USTNE – przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych – z całego działu;
  2. FORMY PISEMNE:
     PRACE DOMOWE.
    SPRAWDZIANY– przeprowadzane po zakończeniu całego działu, zapowiedziane tydzień wcześniej

KARTKÓWKI-  obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane;
NOTATKI W ZESZYCIE

  1. ZADANIA PRAKTYCZNE
  2. PRACE DODATKOWE  np. schematy, plansze, referaty – oceniane są dodatkowo;
  3. AKTYWNOŚĆ UCZNIA*(przygotowanie do lekcji, zainteresowanie tematem, udział w dyskusji, kreatywność na lekcji, udział w konkursach)
    Aktywność oceniana jest przy pomocy „ + i – ‘, które są przeliczane na oceny lub  bezpośrednio stopniem

                                                                                          

 

  • 28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna

  • 31 .03. 2024r. - Wielkanoc