Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie

Klasa V

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny

z przedmiotu  technika

 klasa V

Ocena niedostateczna

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności określonych na ocenę dopuszczającą w wymaganiach edukacyjnych.

Ocena dopuszczająca

  • czyta i odwzorowuje proste rysunki techniczne,
  • rozpoznaje symbole graficzne wybranych elementów elektrycznych i mechanicznych oraz oznaczenia na wyrobach włókienniczych,
  • rozpoznaje podstawowe narzędzia majsterkowicza,
  • poprawnie rozpoznaje rodzaje linii rysunkowych, rodzaje rzutów prostokątnych,
  • wymienia rodzaje odpadów,
  • rozróżnia wyroby wykonane z tworzyw sztucznych i papieru,
  • rysunki, prace wytwórcze wykonuje niestarannie, zawierają błędy merytoryczne
  • sam nie podejmuje się rozwiązania nawet prostych zadań technologicznych, wytwórczych czy rysunkowych
  • odwzorowuje wielkie i małe litery pisma technicznego,
  • rozpoznaje linie rysunkowe,
  • podporządkowując nazwę do symbolu wymienia niektóre włókna naturalne i źródła ich pochodzenia ,
  • wymienia podstawowe gatunki drewna oraz jego zastosowania,
  • wymienia podstawowe narzędzia do obróbki drewna i materiałów drewnopochodnych
  • zna podstawowe cechy tkanin i dzianin,
  • wymienia niektóre tworzywa sztuczne i przykłady ich zastosowania,
  • zna zasady konserwacji odzieży,
  • wymienia podstawowe wymiary niezbędne przy zakupie odzieży
  • musi być nakłaniany i mobilizowany do pracy przez n-la,
  • do zasad bhp i ppoż stosuje się nakłaniany przez nauczyciela.

 

Ocena dostateczna – uczeń spełnia wymagania na ocenę dopuszczający, a także:

  • potrafi segregować odpady,
  • potrafi narysować i wymiarować wybrane przedmioty płaskie,
  • potrafi narysować rzuty prostokątne wybranych figur przestrzennych ,
  • zna podstawowe zasady wymiarowania, rodzaje linii rysunkowych, wybrane znaki wymiarowe, zasady tworzenia rzutów prostokątnych,
  • umie zastosować wiertarkę ręczną i dobrać średnicę wiertła,
  • czyta i charakteryzuje wybrane oznaczenia na wyrobach włókienniczych,
  • omawia proces produkcji papieru,
  • zna gatunki papieru,
  • określa wady i zalety włókien naturalnych i chemicznych ,
  • rozpoznaje asortymenty drewna zna przerób drewna i zastosowanie,
  • rozpoznaje materiały drewnopochodne,
  • zna wielkości charakterystyczne wielkiej i małej litery pisma technicznego, cyfry,
  • wie jak powstaje dzianinach i tkanina,
  • omawia w jaki sposób otrzymuje się tworzywa sztuczne,
  • wymaga pomocy i mobilizacji do pracy ze strony n-la,
  • ma w wykonywanych przez siebie pracach czy rysunkach niedociągnięcia i błędy dotyczące poprawności wykona­nia oraz estetyki ,
  • mało efektywnie wykorzystuje czas pracy ,
  • nie potrafi organizować stanowiska pracy dostosowuje się do zasad bhp i ppoż, obowiązujących w klasie.

 

Ocena dobra – uczeń spełnia wymagania na ocenę dostateczny, a także:

  • uzasadnia celowość stosowania materiałów drewnopochodnych,
  • pisze pismem technicznym stosując wielkości charakterystyczne pisma technicznego,
  • potrafi narysować i wymiarować wybrane przedmioty płaskie i rzuty prostokątne figur przestrzennych,
  • zna podstawowe zasady wymiarowania, wybrane znaki wymiarowe,
  • zna zasady tworzenia rzutów prostokątnych ,
  • na narzędzia stosowane przez majsterkowicza oraz przyrządy pomiarowe,
  • omawia budowę drewna,
  • rozpoznaje tkaniny lub dzianiny,
  • zna celowość stosowania konserwacji odzieży,
  • określa właściwości tworzyw sztucznych,
  • podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki tworzyw sztucznych,
  • zna właściwości włókien naturalnych i chemicznych,
  • dobiera narzędzia do operacji technologicznej,
  • racjonalnie wykorzystuje czas pracy ,
  • organizuje własne stanowisko pracy,
  • sam podejmuje próby rozwiązywania niektórych zadań,
  • podejmuje próby samooceny,
  • umie zdjąć z figury wymiary niezbędne przy zakupie odzieży,
  • dość starannie wykonuje prace wytwórcze, operacje technologiczne, rysunki.

 

Ocena bardzo dobra – uczeń spełnia wymagania na ocenę dobry, a także:

  • umie dobrać materiał uwzględniając przeznaczenie i rodzaj wyrobu,
  • wymienia rodzaje papieru jako produktu przemysłu celulozowego,
  • dostrzega i uzasadnia potrzebę ochrony lasów,
  • uzasadnia potrzebę stosowania pisma technicznego, pisze zgodnie z wymiarami,
  • prowadzi pełną dokumentację samodzielnie i starannie
  • umie oszczędnie gospodarować materiałami,
  • zna znaczenie recyklingu i celowość segregacji odpadów,
  • planuje pracę wytwórczą z uwzględnieniem kolejności operacji technologicznych,
  • zna budowę tkaniny i dzianiny,
  • zna rodzaje materiałów włókienniczych,
  • zna symbole i zastosowanie tworzyw sztucznych,
  • zna zasady poruszania się na drodze w grupie,
  • racjonalnie wykorzystuje czas pracy,
  • jest zaangażowany w pracy,
  • samodzielny przy rozwiązywaniu zadań problemowych ,organizacji stanowiska pracy ,
  • kształtuje właściwe nawyki i postawy uczestnika ruchu drogowego,

 

 

Ocena celującą – uczeń spełnia wymagania na ocenę bardzo dobry, a także:

  • umiejętnie analizuje zdobyte wiadomości,
  • prezentuje szeroki zakres wiedzy technicznej posługując się nią,
  • zaangażowany emocjonalnie,
  • podczas realizacji zadań technicznych stosuje nowatorskie rozwiązania, 
  • wykazuje znajomość korelacji między znakami, a stosowaniem ich w sytuacjach drogowych,
  • samodzielny w poszukiwaniu rozwiązań technicznych i poszerzaniu zakresu swojej wiedzy,
  • motywuje uczestników zajęć do racjonalnego wykorzystania czasu pracy , stosowania regulaminu pracowni, zasad bhp i ppoż,
  • bierze udział w konkursach.

 

Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia:

  1. PYTANIA USTNE – przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych – z całego działu;
  2. FORMY PISEMNE:
     PRACE DOMOWE.
    SPRAWDZIANY– przeprowadzane po zakończeniu całego działu, zapowiedziane tydzień wcześniej

KARTKÓWKI-  obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiedziane;
NOTATKI W ZESZYCIE

  1. ZADANIA PRAKTYCZNE
  2. PRACE DODATKOWE  np. schematy, plansze, referaty – oceniane są dodatkowo;
  3. AKTYWNOŚĆ UCZNIA*(przygotowanie do lekcji, zainteresowanie tematem, udział w dyskusji, kreatywność na lekcji, udział w konkursach)
    Aktywność oceniana jest przy pomocy „ + i – ‘, które są przeliczane na oceny lub  bezpośrednio stopniem