-
28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna
-
31 .03. 2024r. - Wielkanoc
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie
-
Galeria
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-03-28
Imieniny: Anieli, Kasrota
-
Kontakt
tel./fax. 18 26 86 006
E-mail: sp3skawa@rabawyzna.edu.pl
Klasa IV,VI,VII,VIII
Wymagania na poszczególne oceny z matematyki klasa 4
Dział I – Liczby naturalne – część 1
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej (proste przypadki) |
2. |
odczytuje i zapisuje słownie liczby zapisane cyframi (w zakresie 1 000 000) |
3. |
zapisuje cyframi liczby podane słowami (w zakresie 1 000 000) |
4. |
dodaje liczby bez przekraczania progu dziesiątkowego |
5. |
odejmuje liczby w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego |
6. |
mnoży liczby jednocyfrowe |
7. |
dzieli liczby dwucyfrowe przez liczby jednocyfrowe (w zakresie tabliczki mnożenia) |
8. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania, odejmowania, mnożenia |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
zaznacza podane liczby naturalne na osi liczbowej |
2. |
odczytuje i zapisuje słownie liczby zapisane cyframi |
3. |
zapisuje cyframi liczby podane słowami, zapisuje słownie i cyframi kwoty złożone z banknotów i monet o podanych nominałach |
4. |
dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekraczaniem progu dziesiątkowego |
5. |
stosuje prawa łączności i przemienności dodawania (mnożenia) |
6. |
oblicza składnik, gdy jest podana suma i drugi składnik (w zakresie 100) |
7. |
oblicza odjemną, gdy jest podany odjemnik i różnica (w zakresie 100) |
8. |
oblicza odjemnik, gdy jest podana odjemna i różnica (w zakresie 100) |
9. |
oblicza jeden czynnik, gdy dany jest drugi czynnik i iloczyn (w zakresie 100) |
10. |
oblicza dzielną, gdy dane są dzielnik i iloraz (w zakresie 100) |
11. |
oblicza dzielnik, gdy dane są dzielna i iloraz (w zakresie 100) |
12. |
wymienia dzielniki danej liczby dwucyfrowej |
13. |
wykonuje dzielenie z resztą (w zakresie 100) |
14. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia lub dzielenia z resztą |
15. |
dzieli liczbę dwucyfrową przez liczbę jednocyfrową (w zakresie 100) |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne z przekraczaniem progu dziesiątkowego |
2. |
mnoży w pamięci liczby jednocyfrowe przez liczby dwucyfrowe (w zakresie 100) |
3. |
rozwiązuje zadania z wykorzystaniem mnożenia i dzielenia |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
ustala jednostkę na osi liczbowej na podstawie podanych współrzędnych punktów |
2. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe |
Dział II – Liczby naturalne – część 2
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
zamienia jednostki czasu (godziny na minuty, minuty na sekundy, kwadranse na minuty, godziny na kwadranse) |
2. |
zapisuje słownie godziny przedstawione na zegarze |
3. |
oblicza upływ czasu, np. od 12.30 do 12.48 |
4. |
zna cyfry rzymskie (I, V, X) |
5. |
zapisuje cyframi rzymskimi liczby naturalne (do 12) zapisane cyframi arabskimi |
6. |
podaje czas trwania roku zwykłego i roku przestępnego (liczbę dni) |
7. |
spośród podanych liczb wybiera liczby podzielne przez 10, przez 5, przez 2 |
8. |
przedstawia drugą i trzecią potęgę za pomocą iloczynu takich samych czynników |
9. |
oblicza wartości dwudziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
10. |
mnoży i dzieli liczby zakończone zerami przez liczby jednocyfrowe |
11. |
szacuje wynik dodawania dwóch liczb dwu- lub trzycyfrowych |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
oblicza upływ czasu, np. od 14.29 do 15.25 |
2. |
zapisuje cyframi rzymskimi liczby naturalne (do 39) zapisane cyframi arabskimi |
3. |
zapisuje daty z wykorzystaniem cyfr rzymskich |
4. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z wykorzystaniem obliczeń kalendarzowych i zegarowych |
5. |
przypisuje podany rok do odpowiedniego stulecia |
6. |
oblicza kwadrat i sześcian liczby naturalnej |
7. |
zapisuje iloczyn takich samych dwóch lub trzech czynników za pomocą potęgi |
8. |
podaje przykłady liczb podzielnych przez 10, przez 5, przez 2 |
9. |
wybiera spośród podanych liczb liczby podzielne przez 9, przez 3 |
10. |
mnoży i dzieli liczby z zerami na końcu |
11. |
oblicza wartości trójdziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
12. |
szacuje wynik odejmowania dwóch liczb (dwucyfrowych, trzycyfrowych) |
13. |
szacuje wynik mnożenia dwóch liczb |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
wykonuje obliczenia zegarowe i kalendarzowe |
2. |
zapisuje cyframi arabskimi liczby do 39 zapisane cyframi rzymskimi |
3. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem cech podzielności przez 10, przez 5, przez 2 |
4. |
oblicza wartości wielodziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
5. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia liczb zakończonych zerami |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
wyznacza liczbę naturalną, znając jej kwadrat, np. 25, 49 |
2. |
oblicza wartość wielodziałaniowego wyrażenia arytmetycznego |
3. |
stosuje cechy podzielności przy wyszukiwaniu liczb spełniających dany warunek |
4. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem cech podzielności przez 9 i przez 3 |
5. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia liczb zakończonych zerami |
Dział III – Działania pisemne
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
dodaje i odejmuje pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych progów dziesiątkowych |
2. |
mnoży pisemnie liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową |
3. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania pisemnego |
4. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia liczby wielocyfrowej przez liczbę jednocyfrową |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
mnoży pisemnie przez liczby dwucyfrowe |
2. |
mnoży pisemnie liczby zakończone zerami |
3. |
dzieli pisemnie liczby wielocyfrowe przez liczby jednocyfrowe |
4. |
sprawdza poprawność wykonanych działań |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
mnoży pisemnie liczby wielocyfrowe |
2. |
korzysta z obliczeń pisemnych do wyznaczenia odjemnej, gdy są podane odjemnik i różnica |
3. |
korzysta z obliczeń pisemnych do wyznaczenia odjemnika, gdy są podane odjemna i różnica |
4. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania, odejmowania i mnożenia przez liczby jednocyfrowe sposobem pisemnym |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym |
2. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia sposobem pisemnym |
Dział IV – Figury geometryczne – część 1
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
rozpoznaje podstawowe figury geometryczne: punkt, odcinek, prostą |
2. |
wskazuje punkty należące do odcinka i do prostej |
3. |
wskazuje na rysunku proste i odcinki prostopadłe oraz równoległe |
4. |
rysuje odcinek o podanej długości |
5. |
rozróżnia wśród czworokątów prostokąty i kwadraty |
6. |
rysuje prostokąty, których wymiary są wyrażone taką samą jednostką |
7. |
rysuje kwadraty o podanych wymiarach |
8. |
rysuje przekątne prostokątów |
9. |
wyróżnia wśród innych figur wielokąty i podaje ich nazwy |
10. |
wymienia różne jednostki długości |
11. |
oblicza obwód wielokąta, którego długości boków są wyrażone taką samą jednostką |
12. |
wybiera spośród podanych figur te, które mają oś symetrii |
13. |
wskazuje środek, promień i średnicę koła i okręgu |
14. |
rysuje okrąg i koło o danym promieniu i o danej średnicy |
15. |
rysuje odcinek o podanej długości w podanej skali |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
rysuje prostą równoległą i prostą prostopadłą do danej prostej |
2. |
rozwiązuje elementarne zadania z wykorzystaniem własności boków i kątów prostokąta i kwadratu |
3. |
podaje liczbę przekątnych w wielokącie |
4. |
zamienia jednostki długości, np. metry na centymetry, centymetry na milimetry |
5. |
rysuje osie symetrii figury |
6. |
podaje zależność między promieniem a średnicą koła i okręgu |
7. |
oblicza wymiary figur geometrycznych i obiektów w skali wyrażonej niewielkimi liczbami naturalnymi |
8. |
oblicza w prostych przypadkach rzeczywistą odległość na podstawie mapy ze skalą mianowaną |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
rysuje odcinek równoległy i odcinek prostopadły do danego odcinka |
2. |
wymienia własności boków i kątów prostokąta i kwadratu |
3. |
rysuje wielokąty spełniające określone warunki |
4. |
oblicza długość boku prostokąta przy danym obwodzie i drugim boku |
5. |
rysuje figurę mającą dwie osie symetrii |
6. |
oblicza rzeczywiste wymiary obiektów, znając ich wymiary w podanej skali |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z wykorzystaniem własności wielokątów, koła i okręgu |
2. |
rysuje figurę symetryczną z zadanymi osiami symetrii |
3. |
dobiera skalę do narysowanych przedmiotów |
4. |
wyznacza rzeczywistą odległość między obiektami na planie i na mapie, posługując się skalą mianowaną i liczbową |
Dział V – Ułamki zwykłe
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
wskazuje i nazywa: licznik, mianownik, kreskę ułamkową |
2. |
odczytuje i zapisuje ułamki zwykłe (słownie i cyframi) |
3. |
porównuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach |
4. |
przedstawia ułamek właściwy w postaci ilorazu |
5. |
zapisuje iloraz w postaci ułamka zwykłego |
6. |
rozszerza i skraca ułamek zwykły przez podaną liczbę |
7. |
dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach bez przekraczania jedności |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
zamienia ułamki niewłaściwe na liczby mieszane |
2. |
zamienia liczby mieszane na ułamki niewłaściwe |
3. |
dodaje ułamki zwykłe do całości |
4. |
odejmuje ułamki zwykłe od całości |
5. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach |
6. |
mnoży ułamek zwykły przez liczbę naturalną bez przekraczania jedności |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
zaznacza na osi liczbowej ułamki zwykłe |
2. |
dodaje lub odejmuje liczby mieszane o takich samych mianownikach |
3. |
porównuje ułamki zwykłe o takich samych licznikach |
4. |
rozwiązuje zadania, wykorzystując rozszerzanie i skracanie ułamków zwykłych |
5. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach oraz mnożenia ułamków zwykłych przez liczby naturalne |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
porównuje liczby mieszane i ułamki niewłaściwe |
2. |
doprowadza ułamki do postaci nieskracalnej |
Dział VI – Ułamki dziesiętne
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
odczytuje i zapisuje ułamek dziesiętny |
2. |
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym – proste przypadki |
3. |
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci – proste przypadki |
4. |
mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 – proste przypadki (bez dopisywania dodatkowych zer) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
porównuje ułamki dziesiętne |
2. |
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym |
3. |
mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 (z dopisywaniem dodatkowych zer) |
4. |
zamienia ułamek dziesiętny na ułamek zwykły (liczbę mieszaną), a ułamek zwykły (liczbę mieszaną) na ułamek dziesiętny – proste przypadki |
5. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych |
6. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
zaznacza na osi liczbowej ułamki dziesiętne |
2. |
porządkuje ułamki dziesiętne według podanych kryteriów |
3. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych |
4. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 |
5. |
zamienia jednostki długości i masy z wykorzystaniem ułamków dziesiętnych |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
zamienia ułamki zwykłe (liczby mieszane) na ułamki dziesiętne metodą rozszerzania |
2. |
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem zamiany ułamków |
3. |
rozwiązuje nietypowe zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych |
Dział VII – Figury geometryczne – część 2
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
mierzy i porównuje pola figur za pomocą kwadratów jednostkowych |
2. |
wymienia podstawowe jednostki pola |
3. |
wskazuje przedmioty, które mają kształt: prostopadłościanu, sześcianu, graniastosłupa, walca, stożka, kuli |
4. |
wymienia podstawowe jednostki objętości |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
oblicza pole prostokąta i kwadratu, których wymiary są wyrażone tą samą jednostką |
2. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem obliczania pola i obwodu prostokąta |
3. |
opisuje prostopadłościan i sześcian, wskazując wierzchołki, krawędzie, ściany |
4. |
opisuje graniastosłup, wskazując ściany boczne, podstawy, krawędzie, wierzchołki |
5. |
mierzy objętość sześcianu sześcianem jednostkowym |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
oblicza pole prostokąta, którego wymiary podano w różnych jednostkach |
2. |
szacuje wymiary oraz pole powierzchni określonych obiektów |
3. |
rysuje figurę o danym polu |
4. |
rysuje rzut sześcianu |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
oblicza obwód kwadratu przy danym polu |
2. |
rozwiązuje zadania tekstowe wymagające obliczenia pola kwadratu lub prostokąta |
3. |
rysuje rzut prostopadłościanu i graniastosłupa |
4. |
określa objętość prostopadłościanu za pomocą sześcianów jednostkowych |
5. |
rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wyznaczenia objętości brył zbudowanych z sześcianów jednostkowych |
6. |
porównuje własności graniastosłupa z własnościami ostrosłupa |
|
|
Wymagania na poszczególne oceny z matematyki klasa 6
Dział I – Liczby całkowite
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
wskazuje liczby należące do zbioru liczb całkowitych |
2. |
objaśnia, że liczba dodatnia jest większa od zera, liczba ujemna jest mniejsza od zera, a zero nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną |
3. |
podaje przykłady stosowania liczb ujemnych w różnych sytuacjach praktycznych (np. temperatura, długi, obszary znajdujące się poniżej poziomu morza) |
4. |
wyznacza liczby przeciwne do danych |
5. |
odczytuje liczby całkowite zaznaczone na osi |
6. |
porównuje dwie liczby całkowite |
7. |
dodaje liczby przeciwne |
8. |
dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby całkowite jedno- i dwucyfrowe |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
porządkuje liczby w zbiorze liczb całkowitych |
2. |
wyznacza liczby odwrotne do danych |
3. |
oblicza temperaturę po spadku lub wzroście o podaną liczbę stopni |
4. |
oblicza wartość bezwzględną liczby całkowitej |
5. |
interpretuje operację dodawania na osi liczbowej |
6. |
oblicza sumę kilku liczb całkowitych złożonych z pełnych setek i tysięcy |
7. |
stosuje przemienność i łączność dodawania |
8. |
potęguje liczby całkowite jedno- i dwucyfrowe |
9. |
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych złożonych z kilku działań i liczb całkowitych jednocyfrowych |
10. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
porównuje liczby dodatnie i ujemne, które nie są liczbami całkowitymi |
2. |
dodaje, odejmuje, mnoży, dzieli i potęguje liczby całkowite |
3. |
wskazuje liczbę całkowitą różniącą się od danej liczby o podaną liczbę naturalną |
4. |
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych złożonych z kilku działań i liczb całkowitych |
5. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych |
2. |
oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających wartość bezwzględną |
3. |
podaje przykłady liczb spełniających proste równania z wartością bezwzględną |
Dział II – Działania na liczbach – część 1
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
czyta ze zrozumieniem krótki tekst zawierający informacje liczbowe |
2. |
wskazuje różnice między krótkimi tekstami o podobnej treści |
3. |
weryfikuje odpowiedź do prostego zadania tekstowego |
4. |
dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne wielocyfrowe oraz dodatnie ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora |
5. |
rozróżnia pojęcia cyfry i liczby |
6. |
nazywa rzędy pozycyjne poniżej miliarda |
7. |
określa znaczenie wskazanej cyfry w liczbie |
8. |
odczytuje oraz zapisuje słownie liczby zapisane cyframi i odwrotnie |
9. |
odczytuje liczby naturalne zaznaczone na osi |
10. |
zaznacza liczby naturalne na osi |
11. |
podaje wielokrotności liczb jednocyfrowych |
12. |
podaje dzielniki liczb nie większych niż 100 |
13. |
korzysta z cech podzielności do rozpoznania liczb podzielnych przez 2, 5, 10, 100 |
14. |
rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone nie większe niż 100 |
15. |
rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze |
16. |
oblicza NWD liczb jedno- i dwucyfrowych |
17. |
oblicza NWW liczb jednocyfrowych |
18. |
nazywa rzędy pozycyjne w ułamkach dziesiętnych |
19. |
stosuje ze zrozumieniem pojęcia: ułamek właściwy, ułamek niewłaściwy oraz liczba mieszana |
20. |
odczytuje dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe i liczby mieszane zaznaczone na osi liczbowej |
21. |
zaznacza dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe i liczby mieszane na osi liczbowej |
22. |
rozszerza i skraca ułamki zwykłe do wskazanego mianownika |
23. |
zapisuje ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej |
24. |
zamienia ułamek zwykły o mianowniku typu 2, 5, 20, 50 na ułamek dziesiętny przez rozszerzanie ułamka |
25. |
szacuje wyniki dodawania i odejmowania liczb naturalnych |
26. |
dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne, ułamki dziesiętne i ułamki zwykłe (proste przypadki) |
27. |
dodaje i odejmuje pisemnie liczby naturalne i ułamki dziesiętne |
28. |
dodaje i odejmuje ułamki i liczby mieszane o jednakowych i o różnych mianownikach |
29. |
dodaje i odejmuje w pamięci dodatnie i ujemne ułamki tego samego typu (proste przypadki) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
układa plan rozwiązania prostego zadania tekstowego |
2. |
szacuje wyniki działań |
3. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe, wykorzystując kalkulator do obliczeń |
4. |
zaokrągla liczbę z podaną dokładnością |
5. |
korzysta z cech podzielności do rozpoznania liczb podzielnych przez 3, 4, 9 |
6. |
oblicza NWW liczb dwucyfrowych |
7. |
porównuje dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe i liczby mieszane, wykorzystując oś liczbową |
8. |
doprowadza ułamki do postaci nieskracalnej |
9. |
zamienia ułamek zwykły o mianowniku typu 2, 5, 20 na ułamek dziesiętny przez rozszerzanie ułamka |
10. |
zamienia liczby mieszane na ułamki niewłaściwe i ułamki niewłaściwe na liczby mieszane |
11. |
oblicza sumę ułamka zwykłego i dziesiętnego (proste przypadki) |
12. |
stosuje własności działań odwrotnych do rozwiązywania prostych równań |
13. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania liczb naturalnych i ułamków |
14. |
dodaje i odejmuje w pamięci dodatnie i ujemne ułamki tego samego typu |
15. |
oblicza wartości dwu- i trzydziałaniowych wyrażeń zawierających dodawanie i odejmowanie ułamków tego samego typu |
16. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania dodatnich i ujemnych ułamków tego samego typu |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
czyta ze zrozumieniem kilkuzdaniowy tekst zawierający informacje liczbowe |
2. |
układa plan rozwiązania typowego zadania tekstowego |
3. |
weryfikuje odpowiedź do zadania tekstowego |
4. |
dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby dodatnie i ujemne za pomocą kalkulatora |
5. |
nazywa rzędy pozycyjne od miliarda wzwyż |
6. |
zaokrągla liczbę z podaną dokładnością w trudniejszych przykładach |
7. |
wskazuje przybliżone położenie danej liczby na osi |
8. |
rozwiązuje zadania-łamigłówki z wykorzystaniem cech podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 |
9. |
podaje wielokrotności liczb dwucyfrowych i większych |
10. |
podaje dzielniki liczb większych niż 100 |
11. |
rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone większe niż 100 |
12. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem NWD i NWW |
13. |
porządkuje rosnąco lub malejąco kilka dodatnich i ujemnych ułamków dziesiętnych i zwykłych |
14. |
dodaje kilka dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych |
15. |
oblicza różnicę dodatniego ułamka zwykłego i dodatniego ułamka dziesiętnego |
16. |
odejmuje dodatnie i ujemne ułamki zwykłe oraz dziesiętne występujące w tej samej różnicy |
17. |
porównuje liczby z wykorzystaniem ich różnicy |
18. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych występujących w tej samej sumie (różnicy) |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
układa plan rozwiązania zadania tekstowego |
2. |
oblicza za pomocą kalkulatora wartości wyrażeń wielodziałaniowych |
3. |
wskazuje liczby, których zaokrąglenia spełniają podane warunki; określa, ile jest takich liczb |
4. |
rozumie różnicę między zaokrąglaniem liczby a zaokrąglaniem jej zaokrąglenia |
5. |
rozkłada liczby trzycyfrowe i większe na czynniki pierwsze |
6. |
rozkłada liczby na czynniki pierwsze, jeśli przynajmniej jeden z czynników jest liczbą większą niż 10 |
7. |
oblicza NWD oraz NWW liczb trzycyfrowych i większych |
8. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem NWD i NWW |
9. |
zamienia ułamek zwykły na dziesiętny przez rozszerzanie ułamka |
10. |
oblicza wartości wielodziałaniowych wyrażeń zawierających dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i dziesiętnych |
11. |
rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące porównywania ułamków z wykorzystaniem ich różnicy |
12. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania liczb naturalnych i ułamków |
13. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania (odejmowania) dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych występujących w tej samej sumie (różnicy) |
Dział III – Działania na liczbach – część 2
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
mnoży i dzieli w pamięci liczby całkowite, dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne oraz zwykłe (proste przypadki) |
2. |
mnoży pisemnie liczby naturalne i ułamki dziesiętne |
3. |
mnoży i dzieli dodatnie i ujemne ułamki zwykłe oraz liczby mieszane (proste przypadki) |
4. |
dzieli pisemnie liczby naturalne i ułamki dziesiętne przez liczby naturalne |
5. |
zaokrągla ułamki dziesiętne z dokładnością do części dziesiątych, setnych i tysięcznych |
6. |
wskazuje okres ułamka dziesiętnego nieskończonego okresowego |
7. |
stosuje zamiennie zapis ułamka okresowego w formie wielokropka lub nawiasu |
8. |
oblicza, jakim ułamkiem jednej liczby całkowitej jest druga liczba całkowita |
9. |
oblicza ułamek danej liczby całkowitej (proste przypadki) |
10. |
dopasowuje zapis rozwiązania do treści zadania (proste przypadki) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
szacuje iloczyn liczb całkowitych i ułamków dziesiętnych |
2. |
mnoży dodatnie i ujemne ułamki zwykłe oraz liczby mieszane |
3. |
dzieli ułamki zwykłe (dodatnie i ujemne) |
4. |
dzieli ułamki dziesiętne (dodatnie i ujemne) |
5. |
oblicza kwadraty i sześciany liczb całkowitych, dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych |
6. |
zapisuje wynik dzielenia w postaci z resztą |
7. |
oblicza wartości wyrażeń złożonych z dwóch lub trzech działań na dodatnich i ujemnych ułamkach zwykłych oraz dziesiętnych |
8. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania na liczbach całkowitych, dodatnich i ujemnych ułamkach dziesiętnych oraz zwykłych |
9. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe dotyczące średniej arytmetycznej |
10. |
znajduje okres rozwinięcia dziesiętnego ułamka, jeśli okres jest co najwyżej dwucyfrowy |
11. |
zaokrągla dane liczbowe do postaci, w której warto je znać lub są używane na co dzień |
12. |
oblicza ułamek danej liczby całkowitej |
13. |
oblicza liczbę na podstawie jej ułamka, jeśli licznik ułamka jest równy 1 |
14. |
rozwiązuje proste zadania tekstowe dotyczące obliczania ułamka danej liczby |
15. |
układa zadania do prostego wyrażenia arytmetycznego |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
oblicza iloczyny kilku liczb, wśród których są jednocześnie liczby całkowite, dodatni |