Szkoła Podstawowa nr 3 im. Św. Brata Alberta w Skawie

Klasa IV,VI,VII,VIII

Wymagania na poszczególne oceny z matematyki klasa 4

 

Dział I – Liczby naturalne – część 1

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej (proste przypadki)

2.

odczytuje i zapisuje słownie liczby zapisane cyframi (w zakresie 1 000 000)

3.

zapisuje cyframi liczby podane słowami (w zakresie 1 000 000)

4.

dodaje liczby bez przekraczania progu dziesiątkowego

5.

odejmuje liczby w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego

6.

mnoży liczby jednocyfrowe

7.

dzieli liczby dwucyfrowe przez liczby jednocyfrowe (w zakresie tabliczki mnożenia)

8.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania, odejmowania, mnożenia

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

zaznacza podane liczby naturalne na osi liczbowej

2.

odczytuje i zapisuje słownie liczby zapisane cyframi

3.

zapisuje cyframi liczby podane słowami, zapisuje słownie i cyframi kwoty złożone z banknotów i monet o podanych nominałach

4.

dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekraczaniem progu dziesiątkowego

5.

stosuje prawa łączności i przemienności dodawania (mnożenia)

6.

oblicza składnik, gdy jest podana suma i drugi składnik (w zakresie 100)

7.

oblicza odjemną, gdy jest podany odjemnik i różnica (w zakresie 100)

8.

oblicza odjemnik, gdy jest podana odjemna i różnica (w zakresie 100)

9.

oblicza jeden czynnik, gdy dany jest drugi czynnik i iloczyn (w zakresie 100)

10.

oblicza dzielną, gdy dane są dzielnik i iloraz (w zakresie 100)

11.

oblicza dzielnik, gdy dane są dzielna i iloraz (w zakresie 100)

12.

wymienia dzielniki danej liczby dwucyfrowej

13.

wykonuje dzielenie z resztą (w zakresie 100)

14.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia lub dzielenia z resztą

15.

dzieli liczbę dwucyfrową przez liczbę jednocyfrową (w zakresie 100)

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne z przekraczaniem progu dziesiątkowego

2.

mnoży w pamięci liczby jednocyfrowe przez liczby dwucyfrowe (w zakresie 100)

3.

rozwiązuje zadania z wykorzystaniem mnożenia i dzielenia

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

ustala jednostkę na osi liczbowej na podstawie podanych współrzędnych punktów

2.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe

 

Dział II – Liczby naturalne – część 2

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

zamienia jednostki czasu (godziny na minuty, minuty na sekundy, kwadranse na minuty, godziny na kwadranse)

2.

zapisuje słownie godziny przedstawione na zegarze

3.

oblicza upływ czasu, np. od 12.30 do 12.48

4.

zna cyfry rzymskie (I, V, X)

5.

zapisuje cyframi rzymskimi liczby naturalne (do 12) zapisane cyframi arabskimi

6.

podaje czas trwania roku zwykłego i roku przestępnego (liczbę dni)

7.

spośród podanych liczb wybiera liczby podzielne przez 10, przez 5, przez 2

8.

przedstawia drugą i trzecią potęgę za pomocą iloczynu takich samych czynników

9.

oblicza wartości dwudziałaniowych wyrażeń arytmetycznych

10.

mnoży i dzieli liczby zakończone zerami przez liczby jednocyfrowe

11.

szacuje wynik dodawania dwóch liczb dwu- lub trzycyfrowych

 

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

oblicza upływ czasu, np. od 14.29 do 15.25

2.

zapisuje cyframi rzymskimi liczby naturalne (do 39) zapisane cyframi arabskimi

3.

zapisuje daty z wykorzystaniem cyfr rzymskich

4.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z wykorzystaniem obliczeń kalendarzowych i zegarowych

5.

przypisuje podany rok do odpowiedniego stulecia

6.

oblicza kwadrat i sześcian liczby naturalnej

7.

zapisuje iloczyn takich samych dwóch lub trzech czynników za pomocą potęgi

8.

podaje przykłady liczb podzielnych przez 10, przez 5, przez 2

9.

wybiera spośród podanych liczb liczby podzielne przez 9, przez 3

10.

mnoży i dzieli liczby z zerami na końcu

11.

oblicza wartości trójdziałaniowych wyrażeń arytmetycznych

12.

szacuje wynik odejmowania dwóch liczb (dwucyfrowych, trzycyfrowych)

13.

szacuje wynik mnożenia dwóch liczb

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

wykonuje obliczenia zegarowe i kalendarzowe

2.

zapisuje cyframi arabskimi liczby do 39 zapisane cyframi rzymskimi

3.

rozwiązuje zadania z zastosowaniem cech podzielności przez 10, przez 5, przez 2

4.

oblicza wartości wielodziałaniowych wyrażeń arytmetycznych

5.

rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia liczb zakończonych zerami

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

wyznacza liczbę naturalną, znając jej kwadrat, np. 25, 49

2.

oblicza wartość wielodziałaniowego wyrażenia arytmetycznego

3.

stosuje cechy podzielności przy wyszukiwaniu liczb spełniających dany warunek

4.

rozwiązuje zadania z zastosowaniem cech podzielności przez 9 i przez 3

5.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia liczb zakończonych

zerami

 

Dział III – Działania pisemne

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

dodaje i odejmuje pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych progów dziesiątkowych

2.

mnoży pisemnie liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową

3.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania pisemnego

4.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia liczby wielocyfrowej przez liczbę jednocyfrową

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

mnoży pisemnie przez liczby dwucyfrowe

2.

mnoży pisemnie liczby zakończone zerami

3.

dzieli pisemnie liczby wielocyfrowe przez liczby jednocyfrowe

4.

sprawdza poprawność wykonanych działań

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

mnoży pisemnie liczby wielocyfrowe

2.

korzysta z obliczeń pisemnych do wyznaczenia odjemnej, gdy są podane odjemnik i różnica

3.

korzysta z obliczeń pisemnych do wyznaczenia odjemnika, gdy są podane odjemna i różnica

4.

rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania, odejmowania i mnożenia przez

liczby jednocyfrowe sposobem pisemnym

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym

2.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia sposobem pisemnym

 

 

Dział IV – Figury geometryczne – część 1

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

rozpoznaje podstawowe figury geometryczne: punkt, odcinek, prostą

2.

wskazuje punkty należące do odcinka i do prostej

3.

wskazuje na rysunku proste i odcinki prostopadłe oraz równoległe

4.

rysuje odcinek o podanej długości

5.

rozróżnia wśród czworokątów prostokąty i kwadraty

6.

rysuje prostokąty, których wymiary są wyrażone taką samą jednostką

7.

rysuje kwadraty o podanych wymiarach

8.

rysuje przekątne prostokątów

9.

wyróżnia wśród innych figur wielokąty i podaje ich nazwy

10.

wymienia różne jednostki długości

11.

oblicza obwód wielokąta, którego długości boków są wyrażone taką samą jednostką

12.

wybiera spośród podanych figur te, które mają oś symetrii

13.

wskazuje środek, promień i średnicę koła i okręgu

14.

rysuje okrąg i koło o danym promieniu i o danej średnicy

15.

rysuje odcinek o podanej długości w podanej skali

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

rysuje prostą równoległą i prostą prostopadłą do danej prostej

2.

rozwiązuje elementarne zadania z wykorzystaniem własności boków i kątów prostokąta i kwadratu

3.

podaje liczbę przekątnych w wielokącie

4.

zamienia jednostki długości, np. metry na centymetry, centymetry na milimetry

5.

rysuje osie symetrii figury

6.

podaje zależność między promieniem a średnicą koła i okręgu

7.

oblicza wymiary figur geometrycznych i obiektów w skali wyrażonej niewielkimi liczbami naturalnymi

8.

oblicza w prostych przypadkach rzeczywistą odległość na podstawie mapy ze skalą mianowaną

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

rysuje odcinek równoległy i odcinek prostopadły do danego odcinka

2.

wymienia własności boków i kątów prostokąta i kwadratu

3.

rysuje wielokąty spełniające określone warunki

4.

oblicza długość boku prostokąta przy danym obwodzie i drugim boku

5.

rysuje figurę mającą dwie osie symetrii

6.

oblicza rzeczywiste wymiary obiektów, znając ich wymiary w podanej skali

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z wykorzystaniem własności wielokątów, koła i okręgu

2.

rysuje figurę symetryczną z zadanymi osiami symetrii

3.

dobiera skalę do narysowanych przedmiotów

4.

wyznacza rzeczywistą odległość między obiektami na planie i na mapie, posługując się skalą mianowaną i liczbową

 

Dział V – Ułamki zwykłe

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

wskazuje i nazywa: licznik, mianownik, kreskę ułamkową

2.

odczytuje i zapisuje ułamki zwykłe (słownie i cyframi)

3.

porównuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach

4.

przedstawia ułamek właściwy w postaci ilorazu

5.

zapisuje iloraz w postaci ułamka zwykłego

6.

rozszerza i skraca ułamek zwykły przez podaną liczbę

7.

dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach bez przekraczania jedności

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

zamienia ułamki niewłaściwe na liczby mieszane

2.

zamienia liczby mieszane na ułamki niewłaściwe

3.

dodaje ułamki zwykłe do całości

4.

odejmuje ułamki zwykłe od całości

5.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach

6.

mnoży ułamek zwykły przez liczbę naturalną bez przekraczania jedności

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

zaznacza na osi liczbowej ułamki zwykłe

2.

dodaje lub odejmuje liczby mieszane o takich samych mianownikach

3.

porównuje ułamki zwykłe o takich samych licznikach

4.

rozwiązuje zadania, wykorzystując rozszerzanie i skracanie ułamków zwykłych

5.

rozwiązuje zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych

mianownikach oraz mnożenia ułamków zwykłych przez liczby naturalne

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

porównuje liczby mieszane i ułamki niewłaściwe

2.

doprowadza ułamki do postaci nieskracalnej

 

Dział VI – Ułamki dziesiętne

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

odczytuje i zapisuje ułamek dziesiętny

2.

dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym – proste przypadki

3.

dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci – proste przypadki

4.

mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 – proste przypadki (bez dopisywania dodatkowych zer)

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

porównuje ułamki dziesiętne

2.

dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym

3.

mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 (z dopisywaniem dodatkowych zer)

4.

zamienia ułamek dziesiętny na ułamek zwykły (liczbę mieszaną), a ułamek zwykły (liczbę mieszaną) na ułamek dziesiętny – proste przypadki

5.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków

dziesiętnych

6.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

zaznacza na osi liczbowej ułamki dziesiętne

2.

porządkuje ułamki dziesiętne według podanych kryteriów

3.

rozwiązuje zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych

4.

rozwiązuje zadania z zastosowaniem mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000

5.

zamienia jednostki długości i masy z wykorzystaniem ułamków dziesiętnych

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

zamienia ułamki zwykłe (liczby mieszane) na ułamki dziesiętne metodą rozszerzania

2.

rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem zamiany ułamków

3.

rozwiązuje nietypowe zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych

 

Dział VII – Figury geometryczne – część 2

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

mierzy i porównuje pola figur za pomocą kwadratów jednostkowych

2.

wymienia podstawowe jednostki pola

3.

wskazuje przedmioty, które mają kształt: prostopadłościanu, sześcianu, graniastosłupa, walca, stożka, kuli

4.

wymienia podstawowe jednostki objętości

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

oblicza pole prostokąta i kwadratu, których wymiary są wyrażone tą samą jednostką

2.

rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem obliczania pola i obwodu prostokąta

3.

opisuje prostopadłościan i sześcian, wskazując wierzchołki, krawędzie, ściany

4.

opisuje graniastosłup, wskazując ściany boczne, podstawy, krawędzie, wierzchołki

5.

mierzy objętość sześcianu sześcianem jednostkowym

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

oblicza pole prostokąta, którego wymiary podano w różnych jednostkach

2.

szacuje wymiary oraz pole powierzchni określonych obiektów

3.

rysuje figurę o danym polu

4.

rysuje rzut sześcianu

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

oblicza obwód kwadratu przy danym polu

2.

rozwiązuje zadania tekstowe wymagające obliczenia pola kwadratu lub prostokąta

3.

rysuje rzut prostopadłościanu i graniastosłupa

4.

określa objętość prostopadłościanu za pomocą sześcianów jednostkowych

5.

rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wyznaczenia objętości brył zbudowanych z sześcianów

jednostkowych

6.

porównuje własności graniastosłupa z własnościami ostrosłupa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wymagania na poszczególne oceny z matematyki klasa 6

Dział I – Liczby całkowite

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

wskazuje liczby należące do zbioru liczb całkowitych

2.

objaśnia, że liczba dodatnia jest większa od zera, liczba ujemna jest mniejsza od zera, a zero nie jest ani liczbą dodatnią, ani ujemną

3.

podaje przykłady stosowania liczb ujemnych w różnych sytuacjach praktycznych (np. temperatura, długi, obszary znajdujące się poniżej poziomu morza)

4.

wyznacza liczby przeciwne do danych

5.

odczytuje liczby całkowite zaznaczone na osi

6.

porównuje dwie liczby całkowite

7.

dodaje liczby przeciwne

8.

dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby całkowite jedno- i dwucyfrowe

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

porządkuje liczby w zbiorze liczb całkowitych

2.

wyznacza liczby odwrotne do danych

3.

oblicza temperaturę po spadku lub wzroście o podaną liczbę stopni

4.

oblicza wartość bezwzględną liczby całkowitej

5.

interpretuje operację dodawania na osi liczbowej

6.

oblicza sumę kilku liczb całkowitych złożonych z pełnych setek i tysięcy

7.

stosuje przemienność i łączność dodawania

8.

potęguje liczby całkowite jedno- i dwucyfrowe

9.

oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych złożonych z kilku działań i liczb całkowitych jednocyfrowych

10.

rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

porównuje liczby dodatnie i ujemne, które nie są liczbami całkowitymi

2.

dodaje, odejmuje, mnoży, dzieli i potęguje liczby całkowite

3.

wskazuje liczbę całkowitą różniącą się od danej liczby o podaną liczbę naturalną

4.

oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych złożonych z kilku działań i liczb całkowitych

5.

rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych

2.

oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających wartość bezwzględną

3.

podaje przykłady liczb spełniających proste równania z wartością bezwzględną

 

Dział II – Działania na liczbach – część 1

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

czyta ze zrozumieniem krótki tekst zawierający informacje liczbowe

2.

wskazuje różnice między krótkimi tekstami o podobnej treści

3.

weryfikuje odpowiedź do prostego zadania tekstowego

4.

dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby naturalne wielocyfrowe oraz dodatnie ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora

5.

rozróżnia pojęcia cyfry i liczby

6.

nazywa rzędy pozycyjne poniżej miliarda

7.

określa znaczenie wskazanej cyfry w liczbie

8.

odczytuje oraz zapisuje słownie liczby zapisane cyframi i odwrotnie

9.

odczytuje liczby naturalne zaznaczone na osi

10.

zaznacza liczby naturalne na osi

11.

podaje wielokrotności liczb jednocyfrowych

12.

podaje dzielniki liczb nie większych niż 100

13.

korzysta z cech podzielności do rozpoznania liczb podzielnych przez 2, 5, 10, 100

14.

rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone nie większe niż 100

15.

rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze

16.

oblicza NWD liczb jedno- i dwucyfrowych

17.

oblicza NWW liczb jednocyfrowych

18.

nazywa rzędy pozycyjne w ułamkach dziesiętnych

19.

stosuje ze zrozumieniem pojęcia: ułamek właściwy, ułamek niewłaściwy oraz liczba mieszana

20.

odczytuje dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe i liczby mieszane zaznaczone na osi liczbowej

21.

zaznacza dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe i liczby mieszane na osi liczbowej

22.

rozszerza i skraca ułamki zwykłe do wskazanego mianownika

23.

zapisuje ułamek dziesiętny skończony w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej

24.

zamienia ułamek zwykły o mianowniku typu 2, 5, 20, 50 na ułamek dziesiętny przez rozszerzanie ułamka

25.

szacuje wyniki dodawania i odejmowania liczb naturalnych

26.

dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne, ułamki dziesiętne i ułamki zwykłe (proste przypadki)

27.

dodaje i odejmuje pisemnie liczby naturalne i ułamki dziesiętne

28.

dodaje i odejmuje ułamki i liczby mieszane o jednakowych i o różnych mianownikach

29.

dodaje i odejmuje w pamięci dodatnie i ujemne ułamki tego samego typu (proste przypadki)

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

układa plan rozwiązania prostego zadania tekstowego

2.

szacuje wyniki działań

3.

rozwiązuje proste zadania tekstowe, wykorzystując kalkulator do obliczeń

4.

zaokrągla liczbę z podaną dokładnością

5.

korzysta z cech podzielności do rozpoznania liczb podzielnych przez 3, 4, 9

6.

oblicza NWW liczb dwucyfrowych

7.

porównuje dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne, ułamki zwykłe i liczby mieszane, wykorzystując oś liczbową

8.

doprowadza ułamki do postaci nieskracalnej

9.

zamienia ułamek zwykły o mianowniku typu 2, 5, 20 na ułamek dziesiętny przez rozszerzanie ułamka

10.

zamienia liczby mieszane na ułamki niewłaściwe i ułamki niewłaściwe na liczby mieszane

11.

oblicza sumę ułamka zwykłego i dziesiętnego (proste przypadki)

12.

stosuje własności działań odwrotnych do rozwiązywania prostych równań

13.

rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania liczb naturalnych i ułamków

14.

dodaje i odejmuje w pamięci dodatnie i ujemne ułamki tego samego typu

15.

oblicza wartości dwu- i trzydziałaniowych wyrażeń zawierających dodawanie i odejmowanie ułamków tego samego typu

16.

rozwiązuje proste zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania dodatnich i ujemnych ułamków tego samego typu

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

czyta ze zrozumieniem kilkuzdaniowy tekst zawierający informacje liczbowe

2.

układa plan rozwiązania typowego zadania tekstowego

3.

weryfikuje odpowiedź do zadania tekstowego

4.

dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby dodatnie i ujemne za pomocą kalkulatora

5.

nazywa rzędy pozycyjne od miliarda wzwyż

6.

zaokrągla liczbę z podaną dokładnością w trudniejszych przykładach

7.

wskazuje przybliżone położenie danej liczby na osi

8.

rozwiązuje zadania-łamigłówki z wykorzystaniem cech podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100

9.

podaje wielokrotności liczb dwucyfrowych i większych

10.

podaje dzielniki liczb większych niż 100

11.

rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone większe niż 100

12.

rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem NWD i NWW

13.

porządkuje rosnąco lub malejąco kilka dodatnich i ujemnych ułamków dziesiętnych i zwykłych

14.

dodaje kilka dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych

15.

oblicza różnicę dodatniego ułamka zwykłego i dodatniego ułamka dziesiętnego

16.

odejmuje dodatnie i ujemne ułamki zwykłe oraz dziesiętne występujące w tej samej różnicy

17.

porównuje liczby z wykorzystaniem ich różnicy

18.

rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych występujących w tej samej sumie (różnicy)

 

 

 

Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:

1.

układa plan rozwiązania zadania tekstowego

2.

oblicza za pomocą kalkulatora wartości wyrażeń wielodziałaniowych

3.

wskazuje liczby, których zaokrąglenia spełniają podane warunki; określa, ile jest takich liczb

4.

rozumie różnicę między zaokrąglaniem liczby a zaokrąglaniem jej zaokrąglenia

5.

rozkłada liczby trzycyfrowe i większe na czynniki pierwsze

6.

rozkłada liczby na czynniki pierwsze, jeśli przynajmniej jeden z czynników jest liczbą większą niż 10

7.

oblicza NWD oraz NWW liczb trzycyfrowych i większych

8.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem NWD i NWW

9.

zamienia ułamek zwykły na dziesiętny przez rozszerzanie ułamka

10.

oblicza wartości wielodziałaniowych wyrażeń zawierających dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych i dziesiętnych

11.

rozwiązuje zadania tekstowe dotyczące porównywania ułamków z wykorzystaniem ich różnicy

12.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania liczb naturalnych i ułamków

13.

rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania (odejmowania) dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych występujących w tej samej sumie (różnicy)

 

Dział III – Działania na liczbach – część 2

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:

1.

mnoży i dzieli w pamięci liczby całkowite, dodatnie i ujemne ułamki dziesiętne oraz zwykłe (proste przypadki)

2.

mnoży pisemnie liczby naturalne i ułamki dziesiętne

3.

mnoży i dzieli dodatnie i ujemne ułamki zwykłe oraz liczby mieszane (proste przypadki)

4.

dzieli pisemnie liczby naturalne i ułamki dziesiętne przez liczby naturalne

5.

zaokrągla ułamki dziesiętne z dokładnością do części dziesiątych, setnych i tysięcznych

6.

wskazuje okres ułamka dziesiętnego nieskończonego okresowego

7.

stosuje zamiennie zapis ułamka okresowego w formie wielokropka lub nawiasu

8.

oblicza, jakim ułamkiem jednej liczby całkowitej jest druga liczba całkowita

9.

oblicza ułamek danej liczby całkowitej (proste przypadki)

10.

dopasowuje zapis rozwiązania do treści zadania (proste przypadki)

 

Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:

1.

szacuje iloczyn liczb całkowitych i ułamków dziesiętnych

2.

mnoży dodatnie i ujemne ułamki zwykłe oraz liczby mieszane

3.

dzieli ułamki zwykłe (dodatnie i ujemne)

4.

dzieli ułamki dziesiętne (dodatnie i ujemne)

5.

oblicza kwadraty i sześciany liczb całkowitych, dodatnich i ujemnych ułamków zwykłych oraz dziesiętnych

6.

zapisuje wynik dzielenia w postaci z resztą

7.

oblicza wartości wyrażeń złożonych z dwóch lub trzech działań na dodatnich i ujemnych ułamkach zwykłych oraz dziesiętnych

8.

rozwiązuje proste zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania na liczbach całkowitych, dodatnich i ujemnych ułamkach dziesiętnych oraz zwykłych

9.

rozwiązuje proste zadania tekstowe dotyczące średniej arytmetycznej

10.

znajduje okres rozwinięcia dziesiętnego ułamka, jeśli okres jest co najwyżej dwucyfrowy

11.

zaokrągla dane liczbowe do postaci, w której warto je znać lub są używane na co dzień

12.

oblicza ułamek danej liczby całkowitej

13.

oblicza liczbę na podstawie jej ułamka, jeśli licznik ułamka jest równy 1

14.

rozwiązuje proste zadania tekstowe dotyczące obliczania ułamka danej liczby

15.

układa zadania do prostego wyrażenia arytmetycznego

 

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:

1.

oblicza iloczyny kilku liczb, wśród których są jednocześnie liczby całkowite, dodatni

  • 28. 03.-02.04. 2024r. - wiosenna przerwa świąteczna

  • 31 .03. 2024r. - Wielkanoc